Tuesday, June 30, 2020

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim


Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Mengenali Rasulullah SAW tulisan Ustaz Johari Yaman. Hari ini pabila mula menyelusuri halaman Budiman, saya ada rasa.... hmmmmm... tak pasti apa yang saya rasa. Speechless juga. Saya sememangnya kerap baca buku tanpa baca sinopsis kulit belakang atau reviews. Prefer to be surprised. Memang saya surprised, unhappily surprised. Watak Budiman, pandangan saya mengenainya, mixed feelings. Yang pasti, tulisan penulis ini menceritakan perjalanan hidup Budiman, dengan teman-temannya, membuka helaian pemahaman baru buat saya. Ohhh gitu rupanya, ohhh gitu. Nak kata kesian, tak sampai. Nak kata bengang, pun tak sampai. Tak tahu nak kata apa.

Buku limited print Budiman Regina Ibrahim | Shopee Malaysia

Rasanya apa yang dinukilkan, bersandarkan realiti. Saya rasa sedih yang amat, pabila Budiman dan Fairuz terutamanya, yang merupakan couple songsang di luar pandangan mata umum, juga digambarkan sebagai mereka - mereka yang tergolong tinggi IQ, cerdik, petah berkata-kata. Fairuz pula yang merupakan anak kepada pendakwah terkenal, punyai pengetahuan mantap, Ustaz yang namanya agak tersohor. Mereka terus bernafsu melayani nafsu, walaupun setelah berkahwin dan punya anak. Wanita dilihat sebagai cover, dan kilang anak. Sedihnya.

Kalau kita yang tak boleh terima golongan begini terus menerus menidakkan, jadi macam denial. Namun untuk kita galakkan pun tak patut. Perlakuan melakukan seks songsang, lebih-lebih lagi sejak mereka masih di bangku sekolah, amat meresahkan, sesuatu di luar fitrah insan. Tindak balas masyarakat menyokong dan memberi galakan supaya golongan ini, khususnya yang beragama Islam, ada platform untuk melempiaskan nafsu atau beri kemudahan agar mereka dapat terus melayani pujukan serakah itu, bagi saya juga tidak patut. Saya yang pandai-pandai melabelkan tuntutan kemahuan "itu" sebagai nafsu serakah, mungkin juga dilihat sebahagian manusia sebagai tak patut. Iya saya pernah didedahkan pada tajuk perbincangan 'gender and sexuality variations', tapi setakat dengar saja. Saya tak terdorong untuk ikuti perbincangannya. Kita dan pandangan kita lah ya.

Mungkin dengan bertambah-banyaknya 'port' untuk kaum LGBT ni, jadi pemangkin bertambahnya golongan ini. Nanti jadi semacam sesuatu norm. Norma songsang 😢 Dorongan untuk pemuda Muslim yang merasakan beliau harus diberi pilihan, sama ada untuk jadi straight atau untuk jadi non-straight, (dengan macam-macam jenis sexual inclination), rasa saya perlu dipenjarakan. Tak boleh kita condone tapi nak confine, entah lah. Mungkin gejala ini boleh dikawal dari menukar pabila pelaku hubungan songsang di lihat sebagai penjenayah dan didakwa? Ke, kot nanti isu ini dijadikan kes pencabulan hak asasi manusia? Macam mana yer? Saya pastinya bukan dari kalangan ilmuan yang pantas memberi nasihat. Hanya bisa memberi pendapat.

Pengakhiran untuk Budiman... Allah tiba-tiba ...

No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...