Sunday, June 21, 2020

Lensa Kreatif Kritis Yazlina Saduri : Original H.M. Tuah Iskandar

Novel Melayu

Original
H.M. Tuah Iskandar

Sinopsis
Tamsis dan Derra Mandy, kedua-duanya terpisah oleh benua dan lautan. Tetapi di University of Kingdom, Derra Mandy telah menjadi identiti yang mengelirukan, manakala di tempat kelahirannya di Muar, Tamsis turut gagal mengenali dirinya sendiri.

Lebih aneh, Derra Mandy yang telah menganut agama Islam itu ditemui bersama Stevas seorang lelaki Inggeris di sebuah hotel do Glocester. Dia lebih gemar menggunakan nama Derra Mandy daripada Norhayati Abdullah yang diberikan oleh Tamsis, sedangkan antara dia dengan Tamsis bagaikan sinonim meskipun kedua-duanya terpisah jauh.

Mastermind di sebalik semua kekalutan ini bijak tetapi apakah ia cukup kuat untuk berdepan dengan riwayat hidup Tamsis yang dibacakan oleh Liza, seorang Secret admirer untuk memulakan ingatan Tamsis?

Original memang mencabar minda anda untuk mencari siapa dan apa itu original?

Lensa Kreatif Kritis Yazlina Saduri

Novel karya Dr H. M. Tuah, Original--amaran 📖 jika baca dengan nada santai, rasa saya lama sudah buku ni tercampak semula ke rak. Berbelit sungguh Iya, tanpa belas memaksa pembaca merungkai misteri who's who and what, what, why. Hampir di pertengahan buku, masih sukar atau tak berjaya buat telahan, siapa Masdor Miskin - Tamsis Ancil -... Satu lagi Nama yang mula dengan huruf "F", saya dah lupa. Tak sangka kan, ada unsur sci-fi sikit. Watak-watak Rose-Liza, dan Zanariah-Rohaiyah, pulak kekadang macam bodoh alang pada hal mereka semuanya cerdik. Geran betul. Ceritanya melompat dari time 15 tahun dulu ke sekarang, dari UK ke Muar.

Tetapi, selepas Liza mula bacakan catatan TAMSIL, mata dan otak saya semacam refreshed. Awesome giler adventure Mamat tu. Disulami pula pengalaman dia sewaktu mula kerja di agenci berita hingga dia jadi wartawan top 5. Cara Manuskrip Tamsil ditulis, very engaging. Berfakta macam catatan sejarah tapi menarik dengan serakan warna pelangi. Very useful and informative notes.

Selesai membaca, saya dah confirm kan diri sendiri sebagai peminat Tamsil. Rasanya buku Enrique Mengundang Jauh dan Stefa Isle berkaitan kot, sebab keduanya ada disebut sekilas dalam cerita Tamsil. Mesti baca lahhh

Image may contain: 1 person

No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...