Tuesday, June 30, 2020

Lensa Kreatif Kritis Yazlina Saduri Mengenali Rasulullah SAW

Mengenali Rasulullah SAW
Ustaz Johari Yaman
28 Jun 2020


Terlaksana... melengkapi satu dari beberapa, bacaan amat bermakna bagi saya tahun ini. Kitab Sirah Nabi Muhammad Rasulullah SAW. Ditulis oleh Ustaz Johari Yaman, yang ini cetakan ketiga Edisi 2007. 745 mukasurat terbitan Nadi Minda Resources. Alhamdulillah.

No photo description available.


Dapat saya bayangkan kejadian sejak sebelum hijrah dan penulis kemudian ya memperincikan peristiwa-peristiwa utama setiap tahun Hijrah termasuk kesemua peperangan. Peribadi Rasulullah SAW serta para Sahabat juga diceritakan. Walaupun tebal buku ni, sungguh saya rasa tak lelah tak jemu membacanya. Paling mengujakan adalah bila baca mengenai harum nya tubuh Baginda, bentuk tubuh Baginda dan mukjizat-mukjizat Baginda. Tahukah anda, selain AL Quran, mukjizat Rasulullah SAW seperti yang diceritakan melalui riwayat hadis, adalah keluarnya air dari celah-celah Jari Baginda, membolehkan berpuluh lelaki berwuduk dan beratus lagi bisa minum menghilang dahaga? Ini maklumat baru bagi saya.

No photo description available.


Seronok sangat baca. Malah, walaupun sedikit lenguh lengan, sekejap kanan sekejap tukar kiri menampung berat buku sebab menariknya fakta yang disusun menjadi sebuah narrative yang indah (ahh tak seberapa pun beratnya sebenarnya). Mungkin esok atau lusa baru saya akan tulis full review di Goodreads dan blog saya - IQRA. BACA. READ. Tiga hari sebelumnya saya baca kisah 25 Rasul Jilid 1 dan 2. Buku-buku nipis saja sebenarnya lebih sesuai untuk bacaan anak-anak. Tapi saya baca juga untuk tambah pengetahuan, pemahaman dan refresh apa yang saya ketahui tentang para 25 Rasul Allah. Walaupun ringkas, pengisiannya padat berisi dan dengan bahasa yang mudah ingat InsyaAllah. Kawan-kawan, jom baca buku 😊📖📚 Nikmatnya.... Moga Allah limpahkan rahmatNya supaya kita terus merasai kelapangan jiwa dan punya waktu untuk baca, baca, baca buku

No photo description available.



No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...