Sunday, June 21, 2020

Lensa Kreatif Kritis Yazlina Saduri - Rebab Bertali Tiga

Novel Melayu

Rebab bertali tiga
Aripin Said

Sinopsis
Pak Doman datang dengan memakai jubah Putih, berserban Putih. Janggutnya panjang hingga ke dada, juga berwarna putih. Air mukanya jernih. Dia sentiasa senyum. Dalam mimpinya Itu, Pak Doman mengajar Kudin menggesek rebab dan menyanyikan lagu-lagu zikir. Namun Kudin tidak pernah menceritakan pada sesiapa tentang mimpinya itu. Mengapa?

Sesungguhnya rebab bertali tiga Itu Pak Domanlah yang punya. Diberikannya kepada Kudin ketika hendak berangkat ke Makkah dahulu.

Apa istimewanya rebab bertali tiga Itu kepada Kudin?

Demikian secebis episode daripada cerpen "Rebab Bertali Tiga", salah sebuah cerpen di dalam antologi Rebab Bertali Tiga. Sebanyak 15 buah cerpen di dalam antologi karya Aripin Said ini mengungkapkan pelbagai tema yang sesuai untuk remaja, Dan kesemuanya di gubah mengikut aspirasi remaja Malaysia


48822351. sx318


Lensa Kreatif Kritis Yazlina Saduri @ Kedai Buku Saduri

Saya ada beberapa buah buku antologi cerpen yang diterbitkan dan berkemungkinan ditulis sebelum tahun 2000. Jika ada yang buat kajian perbandingan, antara cerpen dalam buku antologi yang ditulis sebelum tahun 2000 dan selepas tahun 2010, rasa saya hasilnya pasti menarik.

Dalam antologi Rebab bertali tiga, cerita Prasangka bagi saya paling 'menangkap'. Cikgu Malim, secara agresif namun berhemah, meniupkan angin perubahan - lebih dekat pada cara hidup dipayungi syariat Islam bagi warga Sekolah Menengah Seri Siantan. Dora, Umi dan dan Zana, juga Sapian, mungkin anak muridnya yang paling terkesan. Menyerbu setitik air mata juga. Aripin Said bijak mengaitkan satu cerita dengan yang lain dengan satu atau dua persamaan.

Contoh, cerita Kuntum-kuntum Kenangan, tentang Cikgu Zali dan anak muridnya Mariam, sama jatuh Cinta dalam diam. Cikgu Zali berkereta Proton Saga Biru Tua. Selepasnya, dalam cerita Panas Tidak Sepanjang Hari, Cikgu Haris watak guru muda lelaki yang berbuat lebih menyelamatkan seorang anak murid gadis manis dan cerdik, Dora, dari tergelincir ke lembah kerja kilang sebelum tamat Sekolah, dek hambatan ekonomi keluarga bapa Dora, Si peneroka FELDA. Kereta Cikgu Haris Proton Saga warna merah.

Rebab Bertali Tiga tentang anak muda Kudin bersahabat baik dengan rebab peninggalan Pak Doman. Sebuah Harta Warisan cerita anak muda Roslan, tertarik dengan gadis Sekolah ya Lina anak lelaki buta Pak Tamin, pemain biola.

Sebuah Warung di Tengah Kota, cerita Si anak muda bernama Nadim yang menjadi sumber aspirasi bapanya, meniaga makanan di tengah sesaknya


No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...