Tuesday, January 16, 2018

Atheis by Achdiat K. Mihardja


Atheis by

Baca 3 Disember 2017



Pesan saya untuk diri sendiri, pertamanya, buku ini mesti dibaca sampai tamat, jika berhenti dipertengahan, bimbang terpesong. Sebabnya, hujah-hujah Rusli dan Anwar, sepertinya boleh meyakinkan ramai orang, terutamanya golongan bijak pandai yang fikirnya semua perkara perlu dijelaskan dengan kata-kata, perlu dibuktikan dengan sains, tidak cenderung mahu percaya kepada cerita yang asasnya ghaib, tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Cinta itu kan buta dan sering membutakan. Cinta kepada seseorang, harta kekayaan, rasa bahagia dalam hidup.... Kejadian dan cerita bersama Anwar di kampung Hasan penting menerangkan betapa mudahnya pegangan agama seorang yang berhati lembut bisa digoyahkan. Setelah lebih separuh buku ini ditelaah dengan nafas turun naik, saya jadi bina harapan yang tinggi untuk ketahui apa sebenarnya pengakhiran untuk konflik dalam diri Hasan. Iya betul, tahu nanti Hasan akan mati, tapi matinya sebab apa? Saya kecewa. Terasa macam ceritanya masih tergantung. Iya saya orang Malaysia mungkin tidak dapat baca between the lines, saya faham apa yang saya baca saja. Mungkin saya sendiri yang baca tetapi tidak mengerti. Apa jadi pada Kartini. Kenapa mesti Anwar yang dicari Kartini selepas rumah tangganya ditiup ribut. Rusli kenapa tidak lagi menjadi pelindung Kartini. Anwar masih bebas dengan kepura-puraan? Apapun, buku ini bagus untuk saya sedikit faham keadaan sosio kehidupan orang Indonesia khususnya di Bandung waktu pergolakan tahun 1940an.

Nota, kalau ada masa kena kaji, info yang saya baca dari review readers lain, Rusli si komunis dan Anwar si Nihilis.

No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...