Tuesday, January 16, 2018

Malam Ini Kita Semua Menangis Ahadiat Akasyah


12 January 2018




Buku ini sebenarnya not bad jika nak bandingkan dengan beberapa buku nipis yang temanya lebih gila-gila karya Ahadiat. In fact, buku ini ada kekuatan atau mungkin juga serius dengan sulaman kisah suka duka percintaan 2 couple; Johan-Dewi dan Roy-Sari. Pasangan pertama umpama dua insan bercinta di landasan penuh syahdu, kesetiaan menggunung, emphaty Dewi terhadap hasrat ibu Johan, down-to-earth parents Dewi menerima Johan walaupun jurang social class mereka begitu jauh... Desakan ibu Johan supaya dia mengahwini kawan sepermainan, Sari yang tidak membantah kerana tidak mahu lukakan hati parents dia, Dewi yang sanggup berpura-pura kerana tidak mahu meletakkan Johan dalam keadaan mendethaka krpada ibunya... ini semua membuat saya enjoy karya kali ini.

Unfortunately, saya lebih terkesan dibalut hati bengang dengan unloyalty dan ke-mata duitan Roy. Sebab harta dia berpaling malah mencemuh Sari selepas madunya dihisap. Saya lebih turned off dengan sikap Sari selepas dirayu semula oleh Roy. How could she? Kisah couple ini berdasarkan nafsu; nafsu berahi, nafsu amarah, nafsu duit. Menyakitkan hati tapi rasanya memang keadaan ini realistik. Marah tapi emotional roller hurricane inilah membuat buku ini 'meaty'.

Apapun, Malam Ini Kita Semua Menangis bagi saya antara karya yang berkaliber gabungan AA & Nir Erny Othman.

No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...