Monday, January 15, 2018

Buku Teme Penulis Jalanan


Teme Abdullah's Penulis Jalanan


Yazlina's Short review

Best cerita santai ini puas hati dan bersyukur dipertemukan penulis cerdik bernama - samaran Teme. Walaupun ringkas dan diceritakan secara joking joking, saya fikir pengajaran yang diselitkan begitu mantap. Betapa kesukaran hidup seorang pelajar jauh di perantauan yang nekad, tidak mahu menyusahkan ibubapa malah dengan kawan rapat pun dirahsiakan kesulitannya... besar sungguh jiwa Teme. Elok sangat karya penulis-penulis seperti Teme diwar-warkan dan dipromosikan secara gegak gempita biar semua remaja dapat menghayati. Biar anak muda Malaysia lebih jitu semanhat juangnya, lebih luas fikiran walau hanya belajar dalam negara. Biar berfikiran panjang dan tidak mudah melatah biarpun diasak emosi dengan mainan muslihat dan kepura-puraan musuh dlm selimut seperti Orange.

Yang mencuit hati saya banyak, salah satunya appreciation terhadap Tun melata di dunia. Mukasurat 154 dlm buku PELUKIS JALANAN by TEME, venue: tebing River Thames. Lelaki Mat Salleh yg 'awed' dgn sketch Teme "...Saling bertukar-tukar cerita dan berkenalan ringkas. Lebih mengejutkan, lelaki tersebut mengenali individu yg bernama Tun Dr Mahathir Mohamad dengan agak mendalam walaupun bukannya kenalan peribadi. Teme sangkakan Malaysia hanyalah sebuah negara yang terpencil dan tidak beberapa dikenali di mata dunia, tetapi tanggapannya berubah apabila berbual dengan jejaka ini".

No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...