Saturday, November 18, 2017

Rupanya Lenakan Tidurnya bukan kisah cinta



Kalau hanga baca tajuk, memang tak akan sangka buku ni pasal khianat orang yang membela saka, berkawan dengan syaitan, berdendam hingga akhir hayat. Lenakan Tidurnya karya Norhayati Berahim bukan novel picisan. Bukan juga novel yang mengkhayalkan pembaca dengan kisah cintan cintun perempuan jelita yang seksi menggida tapi suci baik dengan jejaka kacak siap dengan badan sasa dan poket penuh yang skill dia lipat tengan kemeja hingga ke siku bagi nampak tangan kekar berbulu.

Tidurkan lenanya ?

Cerita yang berisi, banyak pengajaran, mencurah dengan teladan dan ada satu lagi elemen yang unik; unsur makhluk Allah yang terpesong dek kalbu yang sakit, dendam yang jitu, hati yang tenteram hanya apabila melihat orang yang dibenci menderita. Nek Peah berpaling dari rahmat Allah dan bersekongkol dengan syaitan kerana cintanya terhadap Fakar tidak berbalas. Disumpahnya keturunan Fakar biar menderita dan dihantarnya saka dan belaannya hingga isteri anaknya sendiri, Cikgu Maimun tak lena tidur. Banyak sungguh dugaan Cikgu Maimun dan suaminya Musa, tempias juga terkena Hana. Berpegang pada tali Allah dan ketabahan menempuh keseksaan yang jitu, dibantu juga oleh manusia-manusia yang tinggi tahap taqwanya, akhirnya yang batil itu tumpas. Namun, cerita ini panjang, pelakonnya ramai, kisah cinta tak kesampaian, kasih tidak berbalas, kepercayaan dinodai darah daging sendiri, tragedi menimpa tanpa diduga, banyak sungguh .... mesti baca untuk menghargai keunikan Lenakan Tidurnya.

No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...