Sunday, November 5, 2017

Kompilasi cerpen yang best karya novelist popular Dia Yang Terpilih



Ini review saya yang tak seberapa untuk cerpen-cerpen dalam buku Dia ... yang terpilih, straight from my heart. Cover buku ni cantik kan?  Credit untuk kreativiti tersebut.  Kebanyakan ceritanya kira between average to good. Yang tak paling tak good bagi saya cerita yang last tu. Sorry la yer maybe saya prejudice terhadap karya penulis yang sangat popular itu. Anyway ini pendapat peribadi & spontan saya jer.

Korang kalau nak beli buku ni boleh chat dengan saya di Facebook page atau Instagram Kedai Buku Saduri Sekarang masih ada senaskah. Buku limited edition ni, rasanya dah tiada di kedai buku biasa.

KLIK SINI untuk ke FB page


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Suami last minute

Kisah cinta tak berapa cliche, in fact terpegun juga dengan perkongsian Ezza Mysara, betapa seorang lelaki yang berhati lembut boleh seromantik itu. Ayat-ayat bergula dia sungguhhhh bergula. Beruntunglah wanita seperti Aisya yang bertuah dicintai lelaki seperti Adan. Dan sahabat berjiwa besar seperti Abid, memang ramai daldm dunia tapi tidak mudah ditemui. Benarkah kata orang bahawa seorang lelaki dan seorang perempuan yang akrab tidak akan sehingga ke akhirnya hanya membawa title SAHABAT?

Pengajaran cerita Suami Last Minute, bila kita dah jadi ibu atau bapa, jagalah tutur & perbuatan supaya tidak meninggalkan trauma atau luka berpanjangan dalam diri anak-anak. Kesannya boleh jadi terlalu mendalam dan tidak adil jika ia bawa kebinasaan kepada orang lain pula.

Indahnya Takdir Kita

Karya Sheena Hamdan mengenai Alea & Azhar, pasangan lovey dovey yang diuji Allah dengan ketiadaan anak selepas lebih tahun berkahwin. Emak Azhar sekejap baik sekejap digoda nafsu tidak sabar menerima ketentuan Allah,   memaksa anak tunggalnya menambah isteri semata-mata untuk dapatkan zuriat. Adalah adengan pujuk, merajuk, dipujuk, akhirnya...

Ramadhan...ya Habib!

Aduhaiii, boleh terjatuh kerusi, nenawannya cerita ringkas Pena Kayu ini. Sweetnya, perjalanan pendek tetapi kejap dengan makna mendalam; cinta bertaut dihati Hafez yabg bermulut laser hanya dari panahan dua mata hijau zamrud Khadijah. Sememangnya ketetapan dan perancangan Allah tepat. Sesungguhnya cinta walau sudah dipupuk 5 tahun boleh melayang dek taufan ego, kasih suci boleh berputik sekelip mata. Ikutkan hati saya yang kelabu asap ni, nak juga kata, 'dah memang Khadijah tu cantik, walau wajah diliputi purdah, mata hijau zamrud dia yang dapat dilihat dek Hafez, membiaskan wajahnya ya bukan biasa-biasa. Cuba kalau Khadijah tiada mata cantik dan wajah sempurna... ' Ahhh, itulah kata hati saya yang jahat. Saya pilih untuk hempok kata hati jahat tu dengan bantal kekabu kepam, saya pilih kata hati yang baik 'Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik'. Terima kasih Pena Kayu untuk cerita Ramadhan ya Habib yang best ni.

Hikayat Cinta Teja & Tuah, Mungkin Bila, Hati Yang Luruh

Ada sikit pening la baca cerita-cerita ni. Bukan tak best, sungguh, malah ada kelainan dan bukan cerita cinta yang biasa-biasa cuma somehow saya tak dapat nak enjoy. Mungkin terlebih kreatif tapi kurang perasa? Ada yang nama-nama watak utamanya hampir terbelit lidah nak sebut ? Irama penulisan hambar dan melompat-lompat? Watak hero tak berapa gentleman? Entahlah, mungkin saya yang slow untuk grasp the over-excitement haha.

Marina by Wawa Taufik

Okay, yang ini serius best best best. Dari ayat pertama sampai ayat penghabisan "'Abah tak lama lagi nak dapat menantu'". Hati Dr Shahril tidak langsung kalut menyukai Marina, yakin dengan getaran jiwanya pabila melihat wanita itu, Marina layak diangkat ke taraf isteri. Aisyah terkorban, dara Marina juga hilang ditelan keliarannya sendiri. Yang pergi tak mungkin kembali namun hidup perlu diteruskan. Marina akhirnya bertemu lelaki yang mencintainya tanpa prejudis.

Untuk Pencinta Cinta

Karangan Farah Hussain pun best bagi saya. Sweet, simple and classy. Fareez pancing jiwa Alma dengan cerita sedih tidak bahagia dengan perkahwinannya. Fareez mahukan Alma tapi untuk cetsilan isterinya, "It's not that easy". Berapa lama Alma harus tunggu? Iddine yang ceria bak mentari menyinari dan membajai taman hati Cinta Alma hingga bunga indah mekar mewangi... "chin up Alabama".  Alma & Iddine couple comel yang sekufu (pinjam expression DS Vida bila bercakap tentang perkahwinannys).

Cerita last dalam buku Dia... Yang Terpilih

Masih style biasa. El yg cantik teraniaya tapi berbanding semua orang El tetap hebat. Jenis yg brutal tapi bab nak bersama suami malam pertama masih malu-malu🙊 Sipi-sipi, tapi tetap ada juga ayat yg berbaur mcm ni😝"...kang tak pasal-pasal saya makan awak", "...kalau tergadai body saya suka je...lebih-lebih lagi body awak". Adengan bilik tidur tak tinggal🤡

Bingkisan manis Pena Kayu, Wawa Taufik, Farah Hussain saya paling enjoy sungguh.

Korang kalau nak beli buku ni boleh chat dengan saya di Facebook page atau Instagram Kedai Buku Saduri Sekarang masih ada senaskah. Buku limited edition ni, rasanya dah tiada di kedai buku biasa.

KLIK SINI untuk ke FB page





No comments:

Post a Comment

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim

Ranjau rasa keliru Yazlina Saduri Mengenai Buku Budiman tulisan Regina Ibrahim Semalam saya baru selesai membaca buku Kitab Riwayat - Men...